Zorgovereenkomst
Met betrekking tot het verlenen van kraamzorg maken we, in overeenstemming met de algemene leveringsvoorwaarden kraamzorg, de volgende afspraken met u:
1. Tijdens het intakegesprek stellen wij aan de hand van het Landelijk Indicatie Protocol het aantal uren kraamzorg vast. De indicatie wordt digitaal vastgelegd.
1.1. Indien u zichzelf heeft ingeschreven vóór de 5e maand van de zwangerschap dan zullen wij ons uiterste best doen de geïndiceerde uren kraamzorg, bepaald op basis van het LIP, volledig te leveren.
1.2. Heeft u zich ná de 5e maand van de zwangerschap aangemeld dan garanderen wij de wettelijk verplichte minimale zorg 3 uur/per dag- 24 uur kraamzorg/8 dagen. Uiteraard zullen wij te allen tijde trachten de volledige (wens)uren te leveren. Bij instemmen met de afspraken in deze zorgovereenkomst stemt u in met dit voorbehoud.
1.3. Indien u bevalt in de periode mei t/m september kunnen wij u de geïndiceerde zorg op basis van het LIP niet garanderen. U ontvangt wel altijd het minimaal aantal te leveren uren kraamzorg (24uur, verdeeld over 8 dagen). Bij instemmen met de afspraken in deze zorgovereenkomst stemt u in met dit voorbehoud.
1.4. Wij volgen de door overheid, verzekeraars, en brancheorganisatie opgelegde regels en handreikingen in tijden van capaciteitsproblemen, wat in kan houden dat ongeacht moment van inschrijven, wij verplicht zijn u alleen het minimaal aantal uur te leveren mits dit medisch verantwoord is, dit ook buiten de periode mei t/m september.
2. Wij leveren partusassistentie op aanvraag thuis en in het ziekenhuis. In het ziekenhuis leveren wij alleen partusassistentie indien er een lopende overeenkomst is met het ziekenhuis waar wij naar toe opgeroepen worden. Indien er geen overeenstemming is met het ziekenhuis en er op het moment van oproepen uitdrukkelijke toestemming van het ziekenhuis is dat wij partusassistentie mogen verlenen, zullen wij op dat moment ook partusassistentie verlenen.
3. Om u kwalitatief hoogwaardige kraamzorg te kunnen bieden gelden de volgende afspraken;
3.1. Als cliënt bent u verplicht zich te houden aan de geldende ARBO-wetgeving, dit wordt tijdens de intake met u besproken en is terug te lezen op onze website.
3.2. Als cliënt vragen wij u onze werknemers met respect te behandelen en kennis te nemen van de regels rondom het opzeggen van zorg door de zorgaanbieder. Deze zijn te vinden in de algemene leveringsvoorwaarden en de zorgweigeringsprocedure welke u kunt vinden op onze website.
4. Kraamzorg een mooi begin verleent kraamzorg met kraamverzorgenden die in loondienst zijn bij Kraamzorg een mooi begin. Daarnaast machtigt u ons om de kraamzorg te laten verlenen door een zelfstandig kraamverzorgenden (ZZP’er) of een externe kraamzorgorganisatie waarmee wij samenwerken. Alle kraamverzorgenden voldoen aan de eisen volgens Kenniscentrum Kraamzorg (KCKZ). Kraamzorg een mooi begin is verantwoordelijk voor de kwaliteit en financiële afhandeling zoals met u is afgesproken in de overeenkomst.
5. Alle geïndiceerde kraamzorguren vallen onder de Zorgverzekeringswet en zitten in het basispakket. Over de geleverde uren kraamzorg is een wettelijke eigen bijdrage verschuldigd. De hoogte van de eigen bijdrage hangt o.a. af van uw verzekering en uw indicatie en kunt u nakijken via de site van uw eigen zorgverzekeraar.
6. Ten behoeve van verschillende doeleinden kunnen wij u om gegevens omtrent de zorgverlening vragen.
6.1. Wij zijn verplicht de kwaliteit van de zorg te meten. Hiertoe wordt o.a. geanonimiseerde informatie uit het zorgplan (cliëntdossier) gebruikt.
6.2. Daarnaast kunnen wij u benaderen voor het meten van cliëntervaringen. We leveren uw gegevens uiteraard alleen, indien nodig, geanonimiseerd aan derden.
6.3. Wij zijn verplicht bij controles door zorgverzekeraars (ter uitvoering van het contract dat wij als kraamzorgaanbieder met uw zorgverzekeraar hebben), in overeenstemming met de geldende regels vanuit de Zorgverzekeringswet, gegevens aan te leveren aan zorgverzekeraars. Ook deze gegevens zullen alleen geanonimiseerd worden verstrekt.
7. Bij voortijdige beëindiging van de overeenkomst worden er €150,00 annuleringskosten in rekening gebracht.
8. Na het beëindigen van de kraamzorg worden uw gegevens en die van uw baby overgedragen aan jeugdgezondheidszorg. In het digitaal kraamzorgdossier is het document ´Overdracht JGZ´ terug te vinden.
9. De zorgovereenkomst kan alleen gewijzigd worden na overleg en een schriftelijke bevestiging van Kraamzorg een mooi begin.
10. De overeenkomst kan door u als cliënt of ons als kraamzorgaanbieder worden beëindigd onder voorwaarden zoals omschreven in de algemene voorwaarden artikel 20 ‘Beëindiging van de overeenkomst’.
11. Onderdeel van de zorgovereenkomst is het privacyreglement en de algemene voorwaarden. Door het ondertekenen van deze zorgovereenkomst gaat u ook akkoord met het privacyreglement en de algemene voorwaarden.
12. Wij registreren uw gegevens en de informatie die nodig is voor het uitvoeren van de zorg in ons digitale platform MyCocoon.
13. Onderdeel van de zorgovereenkomst is de schaderegeling. Door het ondertekenen van deze zorgovereenkomst gaat u ook akkoord met deze regeling.